PKS Rzeszów pod koniec marca otworzyło oferty na dostarczenie 20 autobusów napędzanych wodorem, ale wciąż nie ogłosiło zwycięzcy przetargu i ciągle nie ma widoków na dostarczenie surowca do ich napędzania. Tymczasem otwarte zostały również oferty na dostarczenie 6 autobusów o niemalże takich samych parametrach. Kto wziął udział w postępowaniu?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Rzeszowie prowadzi przetarg na dostarczenie 6 autobusów zeroemisyjnych wodorowych zasilanych energią elektryczną o przebiegu nie większym niż 1500 kilometrów. Zamówienie realizowane jest w ramach przedsięwzięcia objętego wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego nr KPOD.09.05-IW.02-001/24 – przedsięwzięcie pn. „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą ładowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” w ramach Inwestycji: E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Oporności.
W przetargu wpłynęły aż trzy oferty. Najtańsza należy do firmy Solaris, który wycenił swoje usługi na kwotę 21 918 600 złotych brutto. Drugi w kolejności okazał się Daimler Buses, oferując cenę 22 818 960 złotych brutto. Najdroższą propozycję złożyła w postępowaniu firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy w wysokości 26 254 172,88 złotych brutto. Warto zaznaczyć, że budżet PKS w Rzeszowie wynosi w tej inwestycji 250 920 00 złotych brutto, zatem w założonej przez spółkę kwocie mieszczą się tylko dwie firmy – Solaris i Daimler.
Specyfikacja techniczna autobusów i inne warunkiPrzypomnijmy, że według wymagań PKS w Rzeszowie autobusy powinny mieć od 11,5 do 12,5 metra długości, do 2,55 metra szerokości oraz maksymalnie 3,5 metra wysokości. Wymaganych jest minimum 70 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 30 siedzących. Oczekuje się co najmniej dwojga drzwi w układzie 2-2-0 lub 2-2-2 zamykanych do wewnątrz.
Zamawiający wymaga jednego silnika umieszczonego centralne lub dwóch identycznych silników umieszczonych w osi napędowej. Całkowita moc znamionowa silnika to minimum 140 kW netto w przypadku silnika centralnego. Całkowita moc znamionowa 2 silników to minimum 120 kW netto w przypadku silników zamontowanych w osi napędowej. Dla zamawiającego ważna jest możliwość eksploatacji w temperaturze od - 30°C do +40°C. Zalecane jest również wyposażenie układu sterującego pracą silnika elektrycznego w funkcję ograniczenia prędkości maksymalnej autobusu do 80km/godz.
Autobus musi także być wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy minimum 55 kW zasilane wodorem, zapewniające zasięg autobusu co najmniej 300 km na jednym tankowaniu oraz w przyłącze do tankowania wodoru typu TN-1 H2 High-Flow lub równoważne.
Autobusy oczywiście będą również wyposażone w klimatyzację, wentylację i ogrzewanie, a także system informacji pasażerskiej i monitoring. Zamawiający oczekuje też gwarancji całopojazdowej na okres minimum 60 miesięcy bez limitu przebiegu.
Wśród kryteriów oceny ofert znajdzie się przede wszystkim cena (60%), a także ocena techniczna (30%) oraz warunki gwarancji (10%).
Termin realizacji zamówienia wynosi 14 miesięcy od zawarcia umowy i nie później niż do 05.06.2026 r., co oznacza, że teoretycznie dosyć szybko powinniśmy poznać wyniki przetargu. W dalszym ciągu jednak nie wiemy,
z jakiego źródła PKS Rzeszów będzie pozyskiwać wodór do napędzania zarówno tych 6 autobusów, jak i pozostałych 20, które są przedmiotem drugiego przetargu.